FAKTOR
YANG MEMPENGARUHI PELAKSANAAN DIDIK HIBUR
Guru :
Kejayaan sesuatu pengajaran dan pembelajaran itu adalah terletak
kepada kebijaksanaan guru sebagai pengurus
dan perancang
pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Sebagai
guru,
beberapa perkara berikut perlu dipatuhi,
iaitu :
a) Perwatakan guru yang menarik.
b) Bahasa
yang digunakan sesuai dengan tahap murid.
c) Guru
tidak menjatuhkan air muka atau memalukan murid di khalayak ramai.
d) Guru
seorang pengurus atau penganjur aktiviti yang baik.
e) Sepatutnya
guru boleh melakonkan pelbagai watak dalam pelbagai aktiviti
f) Guru
boleh membuat pelbagai suara.
g) Guru
boleh memberi arahan dengan tepat dan menarik.
h) Seorang
yang prihatin dan peka serta tajam daya pemerhati.
i)
Guru boleh kebolehan menukar atau melakukan
penyesuaian mendadak.
j)
Guru atau fasilitator seorang yang fleksibel.
KEJAYAAN DIDIK HIBUR SECARA BERKESAN BERGANTUNG KEPADA AKTIVITI YANG DIRANCANG. AKTIVITI PERLU DILAKUKAN, IALAH :
KEJAYAAN DIDIK HIBUR SECARA BERKESAN BERGANTUNG KEPADA AKTIVITI YANG DIRANCANG. AKTIVITI PERLU DILAKUKAN, IALAH :
a) Aktiviti
perlu disesuaikan dengan tahap murid yang hendak diajar.
b) Jalankan
aktiviti yang murid-murid sedia ketahui berdasarkan silang budaya yang sama.
c) Penyerapan
didik hibur perlukan tempoh pelaksanaan dan peruntukkan masa pembelajaran yang
sesuai atau waktu yang fleksibel.
d) Aktiviti
didik hibur boleh dilaksanakan, dijalankan dan diselesaikan bersama murid tanpa
ada banyak masalah atau halangan.
e) Aktiviti
yang dipilih tidak menjurus ke arah permusuhan atau konflik antara murid.
f) Sediakan
peraturan yang jelas, senang, mudah difahami atau diikuti oleh murid.
g) Aktiviti
didik hibur yang dirancang juga perlu memberikan kepuasan kepada murid yang
menyertainya serta boleh disertai seramai mungkin murid.
PENUTUP
-
Pada dasarnya amalan penyerapan didik hibur bukanlah
perkara yang baru dalam siri pendidikan Negara. Untuk tujuan penegasan istilah
didik hibur digunakan secara jelas sebagai komitmen yang bersungguh-sungguh
kerajaan untuk mengaplikasi pendekatan ini yang diadaptasikan menerusi
pendekatan “fun learning” yang digunakan secara meluas dalam pengajaran dan
pembelajaran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan